آموزش کامپیوتر

آموزش کامپیوتر-آموزش نرم افزارهای گرافیکی-آموزش ICDL

آموزش کامپیوتر

آموزش کامپیوتر-آموزش نرم افزارهای گرافیکی-آموزش ICDL

آموزش زبان های برنامه نویسی- آموزش ICDL- آموزش نرم افزارهای گرافیکی

  • ۰
  • ۰

طراحی گرافیک برداری یا وکتور

اگر در حوزه طراحی گرافیکی شروع به فعالیت نموده اید، حتما نام تصاویر وکتور یا تصاویر برداری به گوشتان آشناست. در تهیه تصاویر در گرافیک وکتور، از نقطه های کنار هم استفاده می شود. نقطه هایی که در نتیجه اتصال آن ها از طریق خطوط و منحنی ها، تصویر ایجاد می شود. پیدایش این نوع تصویر به نوبه خود انقلابی در دنیای طراحی و گرافیک بود.

اهمیت و ویژگی تصاویر وکتور را زمانی متوجه می شویم که، ابعاد آن را تغییر می دهیم اما همچنان کیفیتش ثابت می ماند.

با ایجاد فایل های وکتور می توانید انواع تصاویر از جمله لوگو، بنرها، آثار هنری، اینفوگرافیک ها و... را در کیفیت های بسیار بالا ایجاد کنید.

اهمیت وکتور در طراحی لوگو

طراحی انواع لوگو از جمله پیکتوگرام، مونوگرام و تایپوگرافی نیز با طراحی گرافیکی برداری یا همان وکتور انجام می شوند. این نوع طراحی امکان چاپ با کیفیت و حرفه ای را برای صاحبان کسب و کار فراهم نموده است. به طوری که طراحی تایپوگرافی به طور کامل با وکتور انجام می شود. چرا که با زوم کردن بر روی لوگو امکان دیده شدن گوشه های طرح بیشتر می شود. برای همین حروف چینی و چاپ به وکتور توجه بسیاری می شود. طراحی فونت بر اساس وکتور نیز از جمله متداول ترین کارهای گرافیست هاست. چرا که به آسانی می توان آن را به مقیاس های دیگر تبدیل کرد.

برای آشنایی کامل با مبحث طراحی گرافیک برداری یا وکتور کلیک کنید.

بدون شناخت و تسلط بر ایجاد تصویر وکتور نمی توان طراحی لوگو حرفه ای انجام داد. طراحان گرافیک و تصویرسازان و همچنین کسانی که کار تصویرسازی در ابعاد مختلف انجام می دهند، بیشتر با این نوع گرافیک سر و کار دارند.

یک طراح گرافیک شاید خود تصویر وکتور نسازد، اما برای بخش های مختلف چینش و ایجاد طرح از تصاویر وکتوری که توسط تصویرسازان درست شده اند استفاده خواهد کرد.

اهمیت وکتور به این دلیل است که مثلا اگر شما بخواهید لوگوی خود را در ابعاد مختلف بر روی خودکارهای تبلیغاتی خود تا محل کار خود و بنرهای بزرگ چاپ کنید، نیاز به تصویر وکتور خواهید داشت.

تفاوت تصاویر رستر و وکتور

طراحی گرافیک برداری یا وکتور

پیکسل و وکتور، هردو کوچک ترین واحد تشکیل دهنده تصاویر هستند. پیکسل، واحدهای کوچک مربع شکل است به طوری که هر تصویر رستر از قرار گرفتن هزاران عدد از این مربع ها در کنار هم تشکیل می شود. این در حالیست که تصاویر وکتور بر پایه ی روابط ریاضی تشکیل می شوند. هر نقطه مختصات خاص خود را داشته و منحنی ها با خطوط به هم دیگر متصل می شوند.

تصاویر پیکسلی از قرار گیری تعداد خاصی پیکسل در کنار تشکیل شده اند. بدین صورت که اگر یک تصویر پیکسلی را دو برابر کنید، تعداد پیکسل ها ثابت و فقط اندازه آنها دو برابر خواهد شد. به همین دلیل است که در بزرگنمایی های پی در پی، متوجه افت کیفیت تصویر رستر خواهید شد. قابلیتی که در تصاویر گرافیک برداری وجود ندارد.

از دیگر تفاوت های گرافیک برداری و رستر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

کیفیت تصویر رستر با تغییر اندازه، تغییر می کند. اما تصویر وکتور بدون کاهش کیفیت، قابلیت بزرگ نمایی و تبدیل به تصاویر با ابعاد بزرگ تر را داراست.

برای ایجاد تصاویر پیکسلی یا رستر با کیفیت بالا، نیاز به حجم بالا می باشد. چرا که با افزایش کیفیت، تعداد پیکسل ها نیز بزرگ تر می شود و برای ذخیره آن ها به حافظه بیشتری نیاز است.

تصاویر رستر در فرمت های jpg, .png, .gif, .bmp, .tiffذخیره می شوند. با این تفاوت که تصاویر وکتور نیز در فرمت های svg, cgm, .odg, .xmlمعمول هستند.

نرم افزارهای طراحی وکتور

عموماً فایل های حاوی این نوع تصاویر با پسوندهای .eps و .ai ذخیره می شوند. اگر این فایل ها به شما تحویل داده شده است، از حذف کردن آن خودداری کنید. چرا که هر زمان به آسانی قابل ادیت و تغییر هستند. در اینجا متداول ترین نرم افزارهای طراحی وکتور را برای شما شرح دادیم:

ایلاستریتور

این نرم افزار گرافیکی یکی از نرم افزارهای بسیار قدرتمند کمپانی ادوبی است. طراحان تصویرسازی و گرافیک از آن استفاده های بسیاری می‌کنند. برای ساخت تصویر و اشکال جدید گرافیکی بهترین گزینه می باشد. ایلاستریتور یک نرم افزار بُرداریست که تصاویر تاماد شده در آن نیز خروجی وکتور خواهند داشت.

کورل دراو

یکی دیگر از نرم‌افزارهای قدرتمند گرافیکی که بر پایه وکتور می باشد، کورل است. این نرم افزار برای طراحی و ویرایش عکس به کار می رود. طراحی وکتور، صفحه بندی حرفه‌ای، طراحی چند پسی، طراحی فونت، طراحی سایت و... را می‌توان در نرم افزار کورل دراو انجام داد.

پس از نرم افزار ادوبی، کمپانی کورل در دنیای طراحی گرافیک حرف اول را می زند. از جمله ویژ‌گی های این نرم افزار می توان به سازگاری با نسخه های متفاوت ویندوز، مدل های از پیش طراحی شده، مدیریت پیشرفته، سازگاری با آفیس مایکروسافت، پشتیبانی بیش از 100 فرمت تصویری و قابلیت استفاده برای طراحی بروشور، کاتالوگ، لوگو، پوستر و... اشاره کرد.

گراویت دیزاینر

یکی دیگر از نرم افزارهای محبوب برای طراحی وکتور، gravit designer است. این نرم افزار را می توان بر روی تمامی پلتفرم ها از جمله وب به کار برد. وجود ابزارهای کاملا پیشرفته و تخصصی برای طراحی وکتور، از ویژگی های بارز آن می باشد.

اینک اسکیپ

در نرم افزار Inkscape نیز امکان ساخت وکتورهای گرافیکی وجود دارد. خروجی با پسوند SVG نیز از آن امکان پذیر است و در آن قابلیت تصویرسازی و ویرایش وجود دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آموزش طراحی گرافیک می توانید اینجا در ارتباط باشید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی