آموزش کامپیوتر

آموزش کامپیوتر-آموزش نرم افزارهای گرافیکی-آموزش ICDL

آموزش کامپیوتر

آموزش کامپیوتر-آموزش نرم افزارهای گرافیکی-آموزش ICDL

آموزش زبان های برنامه نویسی- آموزش ICDL- آموزش نرم افزارهای گرافیکی

  • ۰
  • ۰

برنامه نویسی کامپیوتر چیست

حتما تا به حال از طریق رسانه ها و یا جمع هایی که در آن حضور یافتید، یک بار واژه برنامه نویسی به گوشتان خورده است. هنگامی که افراد واژه برنامه نویسی را می شنوند اغلب تصورات جالبی در ذهنشان شکل می گیرد. ممکن است عده ای فیلم های سینمایی و هک سیستم های بانکی و موشکی و... را به خاطر بیاورند.

برخی هم اتاقی تاریک و یک شخصی که در صفحه ی مشکی‌ِ یک سیستم بزرگ و قوی در حال نوشتن کد است، را تجسم می کنند.

در این مطلب قصد داریم تا هر آنچه که در مورد برنامه نویسی لازم است بدانید را بیان کنیم؛ اگر به تازگی به این حرفه علاقه مند شده اید، با ما همراه باشید تا شما را با زبان برنامه نویسی آشنا نمائیم.

برنامه نویسی چیست؟

برنامه نویسی علم حل مسئله به کمک کامپیوتر و همچنین تعامل با کامپیوتر است. برنامه نویسی دانشی است که به کمک آن میتوان به کامپیوتر دستوراتی برای اجرا داد. این دستورات در قالب کدهایی به کامپیوتر ارائه میشود. این اطلاعات و دستورات در پردازنده داخلی کامپیوتر (CPU) پردازش شده و به کامپیوتر فهمانده می شود و خروجی کار به کاربر نمایش داده می شود.

برای درک بهتر به مثال زیر توجه کنید:

درباره نحوه برقراری ارتباط در موجودات زنده تأمل کنید، انسان ها از طریق صحبت کردن با زبان های مختلف با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند، حیوانات با تولید صداهای مخصوص با یکدیگر ارتباط می گیرند، برخی از حشرات با تولید امواج فراصوت از محیط اطراف خود مطلع می شوند و...

ما انسان ها هم به زبان های خاص می توانیم با ابزارهای الکترونیکی ارتباط برقرار کنیم. کامپیوتر‌ زبان‌ انسان ها را درک نمی کند. بنابراین تمامی اطلاعات را به صورت اعداد صفر و یک می بینند. برنامه نویسان به کمک یک زبان برنامه نویسی، منظور خود را به این سیستم منتقل می کنند. این دستورات به کدهای ۰ و ۱ که زبان کامپیوتر می باشند، تبدیل شده و کامپیوتر آن ها را درک نموده و پردازش می کند.

به مجموعه دستوراتی که در قالب یک پکیج در اختیار سیستم قرار میگیرند و سیستم هم آن را متوجه می شود، نرم‌افزار یا اپلیکیشن می گویند.

برنامه نویس کیست؟

برنامه نویس شخصی است که برای حل مسائل بهترین پاسخ ها را ارائه می دهد و آن ها را به کمک زبان های برنامه نویسی به کامپیوتر می فهماند. بنابراین کامپیوتر اطلاعات دریافتی را پردازش کرده و خروجی کار را نمایش می دهد.

پس یک برنامه نویس باید به فرآیند حل مسئله، تحلیل داده، عیب یابی و... مسلط باشد. برنامه نویسان نحوه کار با یک زبان به برنامه نویسی را فراگرفته و به کمک آن زبان، داده های مورد نیاز را به کامپیوتر می دهد و کامپیوتر هم آن دستورات را اجرا می کند، تمام اپلیکیشن ها یا نرم افزارهایی که این‌ روز‌ها مشاهده می کنیم به همین صورت توسط یک یا چند برنامه نویس طراحی شده است.

مهارت های مورد نیاز برنامه نویسی

برنامه نویسی کامپیوتر چیست

برنامه نویسان برای اینکه در حوزه کاری خود به موفقیت برسند، نیاز به یادگیری مهارت های ویژه ای دارند.

برای ماهر شدن در این زمینه لازم است در ابتدا با مهارت های اولیه آشنا شوید. بهترین برنامه نویس ها، علاوه بر دانش کدنویسی و مهارت های تکنیکی، مهارت هایی مانند تفکر و ایده پردازی خلاقانه دارند. در ادامه، چند مورد از مهم ترین ویژگی ها و مهارت هایی که برای ورود به این عرصه نیاز دارید را بازگو میکنیم:

  1. یادگیری مفاهیم و کاربردشان
  2. مهارت های ریاضی
  3. مهارت های حل مسئله
  4. مهارت های ارتباطی
  5. مهارت نویسندگی
  6. ذهن کنجکاو

بنابراین، برنامه نویسی علاوه بر مهارت، به استعدادها و ویژگی های شخصیتی خاصی نیز نیازمند است. بدین جهت توصیه میکنیم پیش از تصمیم گیری در مورد شروع یادگیری آن و انتخاب این تخصص به عنوان شغل آینده، در آزمون های شخصیت شناسی شرکت نمایید تا بیشتر با استعدادهای خود آشنا شوید و مطمئن شوید که این حرفه برای شما مناسب است.

کاربردهای برنامه نویسی

برنامه نویسی کامپیوتر چیست

امروزه حرفه برنامه نویسی در همه امور انسان دخالت داشته و به انجام شدن تمامی فعالیت ها تسهیل می بخشد. تمام سیستم هایی که کمترین آثاری از هوشمندسازی در آن ها مشاهده می شود، برنامه نویسی شده اند. اگر به تلفن همراه خود که بدون شک به صورت روزانه بارها از آن استفاده می کنید بنگرید، متوجه تاثیر شگفت انگیز برنامه نویسی در زندگی بشر خواهید شد. تک تک کارهایی که می توانید با استفاده از تلفن همراهتان انجام دهید، مانند ارسال پیام، تماس، پخش ویدیو، پخش موسیقی و… برنامه نویسی شده اند.

امروزه تقریبا همه اشیاء و وسایل خانه نیز قابلیت برنامه نویسی دارند و نسل جدید لباسشویی، یخچال و... نیز همگی با استفاده از برنامه نویسی هوشمندسازی شده است.

میتوان این طور نتیجه گرفت که برنامه نویسی میتواند در تمامی زمینه ها اعم از علوم و صنایع و برای رفع تک تک نیازهای بشر کاربرد داشته باشد.

انواع زمینه های برنامه نویسی

اگر به حرفه ی برنامه نویسی علاقمند شده اید. برای شروع باید ابتدا حوزه برنامه نویسی و هدف خود را از این کار مشخص نمائید. در واقع هیچ زبان برنامه نویسی بهتری وجود ندارد. همه زبان های برنامه نویسی در زمینه های گوناگون می توانند عالی عمل کنند. شما با توجه علاقه تان باید انتخاب کنید که کدام زبان برنامه نویسی را دوست دارید یاد بگیرید. سپس به یادگیری یک زبان برنامه نویسی بپردازید. با زبان های برنامه نویسی می توانید یاد بگیرید چگونه از کامپیوتر خود برای پردازش و اجرای کدها استفاده کنید.

اگر به برنامه نویسی تحت وب و طراحی سایت علاقه مند هستید، دوره های آموزشی و کاربردی ما را در سایت دنبال کنید، تاکنون بیش از هزاران نفر از این دوره ها استفاده نموده و وارد بازار کار شده اند.

برای شروع طراحی وب با زبان برنامه نویسی  Pythonدر ۲ دوره مقدماتی و پیشرفته اینجا کلیک کنید.

کلام آخر

دنیای برنامه نویسی بسیار گسترده است. در این مقاله به اولین پرسش شما «برنامه نویسی چیست» پاسخ دادیم. در ادامه سوالات دیگری نیز برایمان پیش می آید که کدام زبان برنامه نویسی را انتخاب کنیم؟ انواع زبان های برنامه نویسی چیست؟ تفاوت زبان های برنامه نویسی چیست؟ کدام زبان برنامه نویسی برای کدام زمینه است؟ درآمد برنامه نویسی در ایران چطور است؟ و هزاران سوال دیگر...

با ما همراه باشید تا در مقالات آینده بتوانیم تماس سوالاتی که در ذهن تان در مورد برنامه نویسی مطرح میشود را باهم بررسی کنیم و به پاسخ برسیم.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی